Creatieve politie
In het dagelijks leven is de gemiddelde agent niet bezig met het bedenken van creatieve projecten. Er is veel te veel te doen dat direct aandacht nodig heeft. Maar zo nu-en-dan kan het lonen om eens rustig te gaan zitten en te bedenken hoe dingen voorkomen kunnen worden. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen zullen ze gedacht hebben.
In samenwerking met een auto sloopbedrijf hebben ze iets slims bedacht..
Watching you..!
Het idee is even ludiek als slim: door sloopauto’s op strategische plekken neer te zetten en daar ogen (ja, letterlijk één of meerdere ogen) op te spuiten (graffiti ogen zeg maar) hopen ze criminelen in spé het idee te geven dat ze in de gaten worden gehouden en daarom maar van hun snode plannetjes af gaan zien.
Ok, zo naïef zijn ze daar natuurlijk ook weer niet, het is het verhaal dat moet zorgen voor publiciteit en kennis over autocriminaliteit.
Auto’s als doelwit
Auto’s zijn veelvuldig het doelwit van criminelen. Niet alleen direct (dat wil zeggen: er worden waardevolle spullen uit de auto gestolen), maar ook bijvoorbeeld door nummerborden te stelen die dan daarna gebruikt worden bij benzinediefstal.
Met deze auto moeten autobezitters hiervan bewust worden. Als het kenteken in de ruiten staat gegraveerd is de auto al meteen een stuk minder interessant voor dieven.
Succes?
De eerste resultaten zijn bemoedigend: in de wijken waar het project loopt (het project is breder dan alleen auto’s met ogen, ook stoeptegels en muren doen mee) is het aantal overvallen verminderd.
Maar het grootste succes kan misschien wel de aandacht genoemd worden. In de Volkskrant, in Trouw, in het Parool, zelfs op Geenstijl wordt er aandacht aan besteed. Zo zie je maar wat met een beetje out-of-the-box denken bereikt kan worden.